Cato Klinkhamer
(English below)
Dans als taal om je in te uiten en om van te leren speelt een grote rol in het docentschap van Cato. Jezelf leren kennen, je kenbaar mogen maken en kunnen communiceren d.m.v. beweging zijn volgens Cato essentiële beginselen van dansonderwijs. Gedurende de opleiding heeft Cato met verschillende doelgroepen gewerkt in zowel het binnen- als buitenschoolse werkveld. Hier heeft zij geleerd dat iedereen in zijn kracht kan staan in dans. Vervolgens heeft zij hier in haar afstudeeronderzoek vorm aan gegeven door een lessenserie in moderne dans te ontwikkelen gericht op zelfvertrouwen en sociale verbinding.
Als docent voelt zij zich vooral thuis in het geven van moderne dans, jazz en klassiek ballet. Als technische danser van aard heeft zij gedurende de jaren geleerd hoe zij haar eigenheid hierin kan brengen. Het ontwikkelen van eigenheid vindt zij daarom, naast een goede technische basis, ook erg belangrijk om mee te geven aan haar cursisten.
Wat Cato verder meeneemt vanuit de opleiding is dat docent dans zijn zoveel meer is dan de letterlijke betekenis van het woord. Zij voelt dit nu als een verantwoordelijkheid om naar buiten uit te dragen, het werkveld in.
catoklinkhamer@ziggo.nl
Dance as a language to express and learn. This point of view plays an important role in Cato’s teaching and dancing. Getting to know yourself, to be able to express yourself, make yourself known and to communicate through movement and dance are essential principles of dance education, according to Cato.
During her studies, Cato worked with various groups of people, in different contexts. For example teaching jazz, modern dance and classical ballet and creating choreographies in primary and high schools. She learned that everyone can be empowered with dance. In her research towards graduation Cato has given shape to this idea by developing a series of lessons in modern dance aimed at self-confidence and social connection.
As a teacher she feels particularly at home in teaching modern dance, jazz and classical ballet. Being a technically schooled dancer, she has learned over the years how to bring her individuality into this. She aims to let others find this in their dancing too. During her studies Cato learned that being a teacher of dance is so much more than the literal meaning of the word. And she feels this as a responsibility, to carry into the field.